Actueel

Zorgverzekeraar koppelt zorginkoop aan kwaliteitsindicatoren

bron: Skipr

Zorgverzekeraar Menzis wil cliënten de komende jaren meer inzicht geven in de kwaliteit van zorgaanbieders. Zorgaanbieders op hun beurt moeten de kwaliteit van geboden zorg inzichtelijk maken. Zo kan de cliënt beter kiezen en de zorgverzekeraar bij de zorginkoop ook.

Nu al is informatie over reisafstand, wachttijden, patiëntwaardering, specialisaties en kosten beschikbaar via de Zorgvinder van Menzis, waarop gecontracteerde zorgaanbieders te vinden zijn. Cliënten moeten echter ook op zorginhoudelijke punten kunnen vergelijken, stelt de zorgverzekeraar. Daarom gaat Menzis meer medisch inhoudelijke informatie geven, zoals het aantal complicaties, heropnames en infecties.

Om de cliënt niet te overspoelen met complexe, medische informatie zet de zorgverzekeraar in op de ontwikkeling van een viertal kwaliteitsindicatoren: de uitkomst van een behandeling, de ervaring van de cliënt, de veiligheid en de toegankelijkheid van zorg.

Dit doet Menzis niet op eigen houtje, benadrukt Joris van Eijck, directeur Zorg bij Menzis. "Bij het eerste criterium gaat het om uitkomsten die relevant zijn voor de patiënt en die door de beroepsgroep worden bepaald.”

"Menzis werkt al nauw samen met zorgaanbieders en is betrokken bij een aantal initiatieven die werken volgens het Value Based Health Care-principe", vervolgt Van Eijck.

De Value Based Health Care methode (VBHC-methode) is gericht op het maximaliseren van de waarde van zorg voor de patiënt en het reduceren van de zorgkosten. Artsen en behandelteams werken structureel samen om van elkaar te leren en behandelingen te verbeteren.

(Skipr)

Publicatie datum

Fri, 02/09/2016

Volgend bericht

Verdienmodel ziekenhuizen onder druk

Contacteer ons